Terminsstart i träningsgruppen

27 januari, 2018

Men, vad gör vi i egentligen den allra första träningen? Frågan kommer från en deltagare på en utbildning för nya ledare på en föreläsning jag hade i förra veckan. Den är så klockren, för generellt ledarskap och praktiska tips i all ära, alla som har stått inför att vid terminsstart starta upp sin allra första träningsgrupp med nybörjare har nog tänkt samma tanke. Mina tre ledord för första, andra, tredje, ja egentligen alla träningar för barn är att barnen ska känna sig trygg och träningen ska vara rolig. På de första träningarna är också mitt fokus på att bygga relationer och framför allt att bygga min relation till barnen, eftersom det är grunden för ovanstående. Hur gör jag då det? Här följer några korta tips på hur du och dina tränarkollegor kan tänka.

Tre övergripande punkter för att få bra träningar

  1. Var ett team
    Det betyder att ni behöver vara ihop-pratade om vad ni ska göra och hur ni ska göra det. Vilka regler gäller direkt på första träningen? Hur fördelar ni ansvaret under träningen? Hur ska ni hantera föräldrarna?
  2. Följ upp och utvärdera ert arbete
    Särskilt om en eller flera av er ledare är nya i teamet och/eller om ni tränar en för er ny grupp med barn är det viktigt att följa upp varje träning. Det behöver inte ta mer än 10-15 minuter efter träningen, och det viktiga är att följa upp om ni i teamet har gjort som ni tänkt er, om det har fått förväntad effekt och om det är något särskilt ni ska tänka på till nästa träning.
  3. Bestäm vem som ska planera vad
    Alla träningar behöver en planering, och ju bättre den är gjord och ju mer förutsägbara ni ledare är ju mer trygga kommer barnen att känna sig. Det är en stor fördel om alla träningar har samma struktur, och då kan ni variera innehållet utan att göra barnen osäkra på vad det är som gäller. När ni satt strukturen kan ni antingen turas om att planera, göra det tillsammans eller ha en huvudledare som alltid planerar.

Åh, den där allra första träningen då, hur gör jag då?

Terminsstart – På första träningen

  • Lägg tid på att prata med barnen
    Kom i god tid och ha då i fokus att ta emot och prata med barnen. När träningen startar är det dags för samling – det kan vara smidigt att börja med en kort samling med föräldrar och barn tillsammans där ni ledare kort säger hej till alla och nämner sådant som alla bör höra direkt, exempelvis om ert barn vill ha er föräldrar nära går det bra idag, vi sätter alla vattenflaskor på bänken och så klart vad ni ledare heter. Om man är flera ledare, vilket Riksidrottsförbundets Anvisningar för barnidrott rekommenderar delar ni förslagsvis upp er så att någon av ledarna pratar lite mer med föräldrarna och några tar hand om barnen. Den som pratar med föräldrarna kan då berätta om vad, hur och varför ni kommer att träna som ni planerat, genom att vara tydlig med det slipper ni föräldrar som efter två träningar undrar när träningen ska starta på riktigt
  • Lägg tid på att lära känna
    Ha namnupprop, gör namnlekar och prata med barnen. Beroende på hur många barn det är kommer detta vara lite olika enkelt, men att lära sig barnens namn omgående är en av viktigaste punkterna. Själv lärde jag mig namnen bättre om jag redan innan träningen läst deltagarlistan många gånger, då visste jag vilka namn jag hade att välja på.
  • Basövningar
    De första träningarna är det bra att prioritera lek och basövningar som hjälper dig att få en bra bild av gruppen du ska leda. Ålder och tidigare erfarenhet påverkar så klart vad du lägger in, men är det en nybörjargrupp med barn 6-12 år är kull och grundmotoriska lekar och övningar helt enkelt det lättaste sättet.
  • Touch av idrotten
    Självklart ska du också lägga in moment som har med din idrott att göra. Är det basket ska ni studsa bollar och är det friidrott ska ni hoppa högt och långt. Håll balansen mellan att fastna i teknik, träna grundrörelser och att det ska vara roligt.

Kanske är det viktigaste av allt att det är roligt på träningarna. Är det roligt kommer barnen tillbaka och då får du också möjlighet att fortsätta utveckla dem.

 

Anja