Nyårslöfte?

4 januari, 2013

Tillhör du också skaran som under veckan har gått och tänkt på ditt nyårslöfte? Eller suckar du mest åt att alla andra verkar tro att den här gången så kommer det att bli annorlunda och verkligen bli en förändring? Jag har också tänkt till, och har en idé om vad jag borde göra annorlunda och förändra i mitt liv under det kommande året, men varför bestämde jag mig egentligen för detta just nu, kunde jag inte lika gärna gjort det den 1 mars?

Lika magiskt som vi kan uppfatta nyårsafton, lika magiskt tror jag att vi hoppas att det nya året ska bli. Det ligger något i den där brytpunkten, det är inte bara att vända blad i almanackan utan vi byter almanackan. Dessutom har vi ofta haft några dagar ledigt, kanske hunnit tänka lite, eller så har julens leverne gett oss idén om att vi bör ändra något. Av någon orsak ger oss ”större” händelser helt enkelt en känsla av att nu är det dags! Att börja träna den 1 januari känns på något sätt mer än att börja träna den 24 april…

Så, om jag nu inte bara ska låta mitt nyårslöfte bli ett löfte, utan faktiskt göra den här förändringen till en del av mitt nya liv, hur gör jag?  Jag har skrivit en del om detta tidigare, men här är några saker som jag vet att klienter ofta fastnar på.

Planering! En ny vana kommer inte av sig själv, om du inte planerar hur du ska göra kommer du att göra som du alltid gjort, med resultatet att det blir som det alltid har blivit. Således behöver du tänka till på hur just din förändring ska ske. Nu har det gått snart en vecka sedan den magiska natten, har du inte kommit till skott än är det dags att fundera på exakt hur du ska göra för att få till din förändring. Du som redan påbörjat förändringen kanske behöver fundera på hur den ska fortlöpa, särskilt när vardagen har gjort sitt fulla intåg med jobb, läxläsning, städning och allt annat på påverkar ditt liv. Exempelvis bestämde jag mig i somras för att bli bättre på att göra vissa administrativa saker snabbare så att de inte växer på hög. Jag planerade in i kalendern när jag skulle göra detta, under den första månaden. Sen slutade jag planera, och samtidigt som planeringen försvann också vanan, eftersom den ännu inte var lika djupt rotad i mig som vanan att lägga det på hög.

Mål som passar dig! Är du en person som behöver stora utmaningar för att ta tag i saker, eller vill du hellre se att du lyckas med något varje dag? Detta påverkar vilken typ av mål du bör sätta. För en del av oss känns ”fram till sommaren” som en hel evighet, och bara tanken på att detta är något som ska ske under så lång tid kan ge en känsla av att jag kommer inte att klara detta. Då passar det säkert bättre för dig att sätta korta mål, exempelvis en månad i taget, eller till och med en vecka i taget, och ge dig möjligheten att utvärdera och ta nya beslut kontinuerligt. Å andra sidan, är du en sådan person som lätt viftar undan något som bara ska ske ”den här veckan” är det kanske extra viktigt att sätta det i ett sammanhang och ha ett stort huvudmål, med lite mindre delmål som ska uppfyllas på vägen.

Identifiera dina egna svagheter! Du känner dig själv bäst, och vet också var du kommer att ha dina största fallgropar eller risksituationer. Utnyttja denna självkännedom till att förebygga att det händer. Jag vet att en av mina svagheter är att när jobben snurrar på tappar jag en del av den klarsynthet jag har under ledigheten. För att jag ska hålla mina nya vanor måste jag därför tydligt boka in dem i kalendern, med framförhållning, och också boka tid för att planera nästa månad. Annars står jag i mitten av februari och konstaterar att ”just denna vecka” hinner jag inte… och sen upprepar sig mönstret gång på gång. Andra fallgropar kan vara när jag inte har ätit ordentligt, när jag känner mig ensam, när jag har bråkat med någon, när jag vill belöna mig själv, när jag inte har sovit tillräckligt… Vilket är din fallgrop?

Nya vanor tar tid, och när vi ger dem tid följer det ofta en massa bonusvanor med på köpet. Ofta bra, ibland mindre bra! Och visst är det tur att så länge vi vaknar till en ny dag så har vi alla möjlighet att göra dagen ännu bättre än gårdagen.

Anja

Ps Mina nyårsmål är tre till antalet, alla ska få mig att må bättre. 1. Ät mer frukt och grönt än i dag (ganska otydligt, men nuläget är så kasst att jag är nöjd med allt 2. Träna 1 gång/v utöver träningspass jag själv leder (inte så mycket som jag vill träna, men det ger mig en lägsta nivå som är rimlig, varje vecka) 3. En dag helt ledigt/vecka (kan låta lite, men jag har mina skäl till att målet är formulerat som det är, mer är inte realistiskt i dagsläget, helt enkelt) Jag föredrar att ha tre mål som jag vet att klarar än tre som gör attjag riskera att misslyckas. Och jo, det finns ett bonusmål, att göra administration regelbundet är tillbaka på agendan, inskrivet och klart. Lycka till med dina mål!